Консультації Пн-Пт 09:00-19:00, Сб 10:00-15:00, Нд вихідний. +38 (067) 898 10 46 (дзвінки або Viber)
LuckyRich 23.12.2014 429 Школа

Якщо дитина пише з помилками

Нерідко діти, навіть добре знаючи правила, в диктантах та творах роблять помилки. З них виростають безграмотні дорослі, і це, на жаль, не може виправити подальша освіта. Спробуйте самі допомогти своїм дітям, не сподіваючись на школу.

Найголовніше правило, як стверджують психологи, звучить так: "помилка не повинна фіксуватися у свідомості". Якщо дитина запитує, як пишеться слово, відразу говоріть правильно. Неприпустимі фрази типу: "тут пишеться не "а", а "о".

Постарайтеся регулярно проводити вдома диктанти хоча б з вправ підручника. Якщо дитина відчуває труднощі або вже виводить неправильну букву, стоячи за його спиною, неголосно підказуйте: тут "о" або тут "е". Чи не акцентуйте увагу на неправильному написанні, фіксуйте тільки правильне.

Є дуже простий і дієвий спосіб навчити дитину писати грамотно. І в першу чергу допомогти йому в цьому можуть батьки, якщо, звичайно, у них є час і бажання.

Сучасні педагоги-новатори розробили ефективний метод, що допомагає боротися з безграмотністю абсолютно в будь-якому віці. Природно, що чим раніше почати заняття з дитиною, тим швидше і легше ви досягнете необхідного результату. Розповімо в кількох словах про цей метод.

За основу береться теорія відомого в XIX столітті дослідника Дмитра Івановича Тихомирова, якому в 1888 р Петербурзький комітет грамотності присудив Велику золоту медаль. Йому належать такі рядки: "Якщо ви хочете, щоб ваша дитина грамотно писав, змушуйте його читати, як написано, і не бійтеся, що він буде так само говорити, тому що діти розуміють - ми говоримо не так, як пишемо".

Деякі сучасні педагоги, грунтуючись на теорії Тихомирова, вельми успішно навчають дітей і дорослих грамотному письму. Практичне застосування теорії більш ніж просте. Дитину потрібно навчити так званому "орфографічному" читанню. Що це означає? Будь-який текст можна розбити на склади. Кожен склад має свою вершину, т.з. голосний звук. Інші звуки складу, т.з. приголосні, вимовляються на більш низькому звуковому рівні. Кожен склад можна назвати окремою звуковою одиницею слова. Практично всі діти починають читати по складах, і тільки потім вчаться вимовляти слово цілком. Але щоб навчити його грамотної мови, доведеться знову звернути його увагу на склади.

Запропонуйте йому прочитати вголос, голосно і чітко, який-небудь текст не так, як ми зазвичай говоримо, а так, як пишемо. При цьому дитина повинна розбити слово на склади і проговорити його, підкреслюючи і виділяючи їх, але досить швидко. А якщо слово просте, його можна прочитати швидко, не розбиваючи на склади.

У цьому випадку одночасно працює зорова, слухова і моторна (язик, гортань) пам'ять. Потім, коли дитина стикається з цими словами на листі, він подумки проговорює їх правильно, а отже, і правильно пише.

Примітка: для читання краще використовувати класику: І. Тургенєва, Л. Толстого, І. Буніна і т.д.

Якщо захопити дитину, подібне читання буде сприйматися ним як дуже цікава гра. Адже дітей цікавить все нове і незвичайне. Читання, яке умовно можна назвати "читанням грамотності", цілком імовірно, здасться дитині забавним.

"Читання грамотності" має бути регулярним, а під час занять обов'язково присутність когось із дорослих, щоб стежити за тим, як дитина прочитала те чи інше слово.

З дітьми у віці до десяти років подібним чином можна займатися вельми невеликий час, приблизно від 5 до 10 хв. Далі моторика вже не працює, і читання не приносить належного результату. З дітьми старше десяти років можна займатися трохи більше - приблизно 15 хв.

Регулярні заняття, при яких дитина неодноразово вимовляє різні важкі для запам'ятовування слова вголос саме так, як вони пишуться, формують у нього почуття природної грамотності. З часом він буде безпомилково писати будь-які слова, навіть найскладніші. Тому що тренована свідомість автоматично вловлює всі особливості їхнього звучання.

Аналогічно потрібно читати і блоки з 15-20 слів, підібрані в орфографічному словнику: голосно, чітко і не один раз.

Вже через кілька місяців регулярних занять ви помітите поліпшення в орфографії дитини.

Читанням по складах, з чітким вимовою кожної букви необхідно займатися щодня. Перевірочні диктанти, текстові та словникові, можна проводити 1-5 разів на тиждень. Перевіряючи роботу дитини, не підкреслюйте помилки червоним олівцем. Цим ви тільки закріплюєте в пам'яті неправильне написання. Краще випишіть слова, в яких зроблені помилки, і включіть їх у словникові блоки, які читаються дитиною, а потім знову перевірте в диктанті. Звичайно, існують відпрацьовані, складні методики розвитку грамотності. Те, що сьогодні радимо ми, неважко і вимагає тільки постійної, щоденної роботи. Результативність же була перевірена неодноразово.

На закінчення хочемо передати розмову з випадковим попутником в поїзді. Літній чоловік розповів, що в школі його не атестували з української мови після восьмого класу. Правила знав, але писав з численними помилками. Учитель порадив йому щодня літніх канікул переписувати по десять сторінок роману "Війна і мир". Восени він успішно склав іспит, зробивши у творі всього дві помилки. З тих пір проблем з грамотністю у нього не було, а кілька загальних зошитів з списаними пожовклими листками, пам'яттю того моторошного літа, він тепер показує онукам. Класика - велика річ! Спробуйте.

Подобається? Поділись з друзями!
Поки що коментарів нема. Напишіть щось, будьте першим!
Ім`я *:
Email *:
Усі смайли