Консультації Пн-Пт 09:00-19:00, Сб 10:00-15:00, Нд вихідний. +38 (067) 898 10 46 (дзвінки або Viber)
LuckyRich 29.12.2014 483 Дошкільна освіта

Система Монтессорі

Педагогічна система Монтессорі

Про педагогічну систему Монтессорі чув багато хто. Що це таке, і як вона застосовується в дитячому садку, ми розповімо в цій статті.

Італійський лікар і педагог Марія Монтессорі (1870-1952) вперше почала застосовувати свою систему з розумово відсталими дітьми дошкільного віку в 1907 році. Їй вдалося створити унікальне розвиваюче середовище, в якій навіть дітлахи з проблемами без особливих зусиль здобували знання та навички такого рівня, що не поступалися, а часом навіть перевершували в розвитку своїх безпроблемних ровесників.

«Що ж треба робити з нормальними дітьми, щоб вони стали слабшими моїх нещасних?» - здивувалася Марія Монтессорі і вирішила, що її система навчання могла б бути корисною і звичайним діткам.

Зараз ця педагогічна система - одна з найбільш популярних у багатьох країнах світу. По ній працює багато дитячих садків, розвиваючі центри і навіть школи.

Чим цей метод так приваблює педагогів і батьків?

ПРИНЦИП СИСТЕМИ МОНТЕССОРІ

Ось найголовніший принцип системи Марії Монтессорі: кожна дитина розвивається по своєму особистому, абсолютно індивідуальному плану у спеціально підготовленому середовищі.

Повний перелік посібників, якими оснащуються групи, займає не один десяток листів. Завдання вихователя допомогти дитині організувати свою діяльність так, щоб творчий потенціал отримав максимальний розвиток.

У більшості матеріалів та завдань закладено принцип самокорекції: дитина сама бачить свої помилки, а не отримує погану оцінку з боку дорослого.

«Допоможи мені зробити самому» - ось принцип занять системи Монтессорі. При цьому, навчальний простір складається з п'яти основних зон, про які ми поговоримо докладніше.

ОСОБИСТИЙ ПРОСТІР

У підготовчому середовищі дитина знайомиться з такими важливими «дорослими» поняттями, як, наприклад, категорія простору. І це відбувається не тільки за рахунок усвідомлення, що у кожного матеріалу у групі є своє місце.

Просто, коли малюк розкачує килимок для роботи, він знаходить свій особистий простір, який не може бути порушений без дозволу його власника.

Адже в групах Монтессорі діти не сидять за партами, дивлячись на вихователя. Тут кожен зайнятий своєю роботою, влаштувавшись на килимку або за невеликим столиком.

Якщо матеріал, який в середовищі є тільки в одному екземплярі, потребують відразу дві дитини, то, природно, виникає необхідність домовитися про черговість використання або про спільну роботу. І в цьому випадку діти отримують безцінні навички спілкування в соціумі, вміння домовлятися і слухати один одного.

Цілям набуття навичок соціального спілкування служить і принцип різновікового комплектування груп, де старші допомагають молодшим, що в свою чергу виховує дбайливе ставлення до близьких і наближає клімат у групі до сімейного.

Для малюка Монтессорі-матеріали - це ключ до миру, завдяки якому він впорядкує свої хаотичні уявлення про світ. У спеціальній підготовчому середовищі він вправляє всі фізичні та духовні функції і всебічно розвивається.

ВІДМІННОСТІ СИСТЕМИ МОНТЕСОРРІ

Система Монтессорі істотно відрізняється від традиційної педагогіки. По-перше, це стосується ставлення до дитини як до унікальної, неповторної особистості, з власним планом розвитку, способами і термінами освоєння навколишнього світу.

Друге - роль вчителя. Головне місце в системі Монтессорі - просторі належить дитині, а вчитель лише помічник, в чиї завдання входить навчити правильно працювати з матеріалом, а також спостерігати за досягненнями малюка. І в цьому проявляється свобода вибору малюка: він вільний рухатися в своєму власному темпі. Самостійність - це запорука успішного і щасливого життя.

ЖИТТЄВА ПРАКТИКА

В першу чергу це вправи з області життєвої практики, які допомагають дитині піклуватися про себе, навчаючи її правильно застібати ґудзики, шнурувати черевики, чистити і різати овочі, сервірувати стіл і багато іншого, чого мама зазвичай не дозволяє робити вдома.

А в групах Монтессорі діти чують: «Ти вже дорослий і зможеш впоратися з цим завданням сам». Учитель лише показує, як правильно поводитися з матеріалом. Вправи включають також матеріали, які пов'язані з переливанням, пересипанням, носінням і сортуванням предметів - все те, що розвиває рухи рук і готує до освоєння письма, читання і математичних абстракцій.

Всі предмети повинні бути справжніми, адже в групах Монтессорі діти живуть не уявно, а всерйоз. Якщо у малюка падає на підлогу глечик і вода розливається по підлозі, він бачить очевидний результат: працює ще один принцип педагогіки - автоматичний контроль помилок.

СЕНСОРНИЙ РОЗВИТОК ЗА СИСТЕМОЮ МОНТЕССОРІ

В області сенсорного розвитку ваш малюк може отримати всі ті відчуття, яких йому з тих чи інших причин так бракує в реальному сучасному житті: за допомогою матеріалів, що знаходяться в цій зоні, він прекрасно розвиває свій зір, дотик, смак, нюх, слух, а також має прекрасну можливість потренуватися в розрізненні температури, відчути різницю у вазі і формі предметів і звичайно ж розвинути м'язову пам'ять.

Робота зі спеціальними матеріалами в сенсорній зоні є важливим підготовчим етапом перед вступом малюка в область математичного розвитку - попрацювавши з сенсорним матеріалом, навчившись мислити логічно і точно, дитина без зусиль переводить в математичні терміни вже добре знайомі йому поняття.

МАТЕМАТИЧНИЙ РОЗВИТОК ЗА СИСТЕМОЮ МОНТЕССОРІ

Навчання математики також проходить максимально природно: малюк просто-напросто живе в підготовленому середовищі, наскрізь просякнутому математикою.

Зона математичного розвитку містить всі необхідні матеріали для того, щоб дитина достатньо швидко і ефективно навчилася операцій додавання, віднімання, множення, ділення, освоїла порядковий рахунок - все те, що вважається важливим критерієм готовності дитини до вступу в школу.

ОБЛАСТЬ МОВНОГО РОЗВИТКУ

Дитині як носію мови, природно, необхідна і область мовного розвитку, без якого неможливий повноцінний інтелектуальний ріст. Тут малюк отримує шанс розширити свій словниковий запас, познайомитися з літерами, обводячи пальчиком жорсткі букви або малюючи на манній крупі, а також навчитися складати слова за допомогою рухомого алфавіту. До речі, такі жорсткі букви і алфавіт ви цілком зможете зробити і в домашніх умовах.

КОСМІЧНЕ ВИХОВАННЯ ЗА СИСТЕМОЮ МОНТЕССОРІ

Також очевидно, що повноцінний особистий розвиток не може відбутися без того, щоб у дитини не сформувалася цілісна картина світу - і це завдання вирішує область космічного виховання.

У доступній формі малюк знайомиться з найскладнішими теоріями про будову людини, географії, історії, рослин і тварин. Перед дитиною розгортається загальна картина світу, і він вчиться усвідомлювати його цілісність і сприймати себе як частку цього різноманітного простору.

Подобається? Поділись з друзями!
Поки що коментарів нема. Напишіть щось, будьте першим!
Ім`я *:
Email *:
Усі смайли